نویسنده کانادایی: لابی صهیونیست ها در پی ارعاب مخالفان است

نیویورک – ایرنا – یک نویسنده کانادایی به تلاش لابی رژیم صهیونیستی در کانادا و آمریکا برای جلوگیری از گسترش جنبش بایکوت و تحریم این رژیم اشاره کرد و گفت: آنها به ارعاب مخالفان خود روی آورده اند

'اریک والبرگ' روز جمعه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره اقدام دولت ترامپ برای ایجاد نهاد 'مبارزه با یهود ستیزی' اظهار کرد: این کار وی فاقد قدرت قانونی است و صرفا گامی تازه برای ارعاب منتقدان رژیم اسراییل در آمریکا خواهد بود.
این کارشناس خاورمیانه تصریح کرد: این دفتر در واقع سردمداری هجوم به جنبش تحریم اسراییل (بی دی اس) خواهد شد. نهادی برای هدف قرار دادن کسانی که از حقوق فلسطینی ها دفاع می کنند. این اقدام همخوان با الگوی کلی سیاست های ترامپ است.
در سال های اخیر جنبش بی.دی.اس که برگرفته واژه 'Boycott, Divestment, Sanctions' بایکوت، عدم سرمایه گذاری‌ و تحریم اسرائیل است، به شدت نگرانی رژیم صهیونیستی و رژیم آمریکا را برانگیخته است.
والبرگ تصریح کرد: ترامپ با اعلام چنین ابتکارهایی می خواهد جایگاه داخلی خود را نیز ارتقا دهد. من نمی دانم که این دفتر تا چه اندازه در نهایت موفق خواهد شد اما چارچوب های قانونی در ایالات متحده به گونه ای است که نخواهند توانست مانع قانونی برای تلاشگران تحریم اسراییل ایجاد کنند. 
وی ادامه داد: هرچقدر هم ترامپ، قاضی های طرفدار خود را در دیوان عالی نصب کند، در خصوص بی دی اس، تلاش هایش از منظر قانونی جواب نخواهد داد.
این نویسنده کانادایی خاطرنشان کرد: رییس دفتر مبارزه با یهودستیزی، در جنگ عراق هم بوده و یک جمهوریخواه یهودی است.

** گسترش جنبش تحریم اسراییل
این کارشناس خاورمیانه به محبوبیت جنبش بی دی اس در کانادا اشاره کرد و گفت: بی تردید این جریان در حال رشد است. ترودو طرحی را ارائه کرده است که مانع از رشد این جنبش شوند اما این طرح ضمانت قانونی ندارد و برای همین از اعمال آن ناتوان مانده اند. 
والبرگ تصریح کرد: تلاش این طرح برای ارعاب فعالان جنبش تحریم اسراییل است. در جاهایی نیز این رویکرد جواب داده است. مثلا باعث شد که دانشگاه مکل گیل کانادا علیه این جنبش موضع بگیرد؛ البته دانشجویان این دانشگاه بزرگ به شکل فراگیری برای تحریم اسراییل فعالیت می کنند. 

** نفوذ لابی صهیونیستی در کانادا
این نویسنده کانادیی تاکید کرد: این مبارزه با رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی نیز انجام شد. تنها فرق بزرگ این است که بر خلاف اسراییل، آپارتاید آفریقای جنوبی دارای لابیست ها و حامیان پرقدرت در ساختار سیاسی کانادا و آمریکا نبود. این رژیم فاقد متحدانی در عمق امپراتوری آمریکایی بود. 
اریک والبرگ در پاسخ به این پرسش که قدرت و نفوذ لابی اسراییلی در کانادا را چگونه ارزیابی می کند، گفت: جریانی قوی است که به ارعاب مخالفان دست می زند. آنها در اطراف جاستین ترودو حضور دارند و فعالیت های مخالف صهیونیست ها را رصد می کنند. به ویژه حزب لیبرال، کاملا در جیب صهیونیست ها است.
وی ادامه داد: آنها در مراکز دانشگاهی به رصد و ارعاب مخالفان دست می زنند. بیشتر استادان نگران هستند و سکوت می کنند اما این دانشجویان هستند که عمدتا با صدای بلند به اعتراض دست می زنند و صهیونیست ها را محکوم می کنند. کار این لابی اسراییلی، یادآور مک کارتیسم در آمریکاست.
والبرگ به سیاست ارعاب مخالفان صهیونیسم در آمریکا اشاره کرد و گفت: آنها به دلیل انتقاد ایلهان عمر از ایپک، موج شدیدی علیه وی به راه انداخته اند. او صدای رسا و شجاعی است که می خواهند ساکت کنند.
مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در گفت وگو با شبکه فاکس نیوز گفت که «عمر» به دلیل اظهارات ضداسرائیلی باید از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اخراج شود.
پنس همچنین با بیان اینکه عمر ایالات متحده را مسئول محرومیت و فقر مردم ونزوئلا دانسته، از سران دمکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا خواست که او را از کمیته روابط خارجی حذف کنند.
عمر که به همراه «رشیده طلیب» اولین زنان مسلمان در کنگره آمریکا هستند، پیشتر به دلیل انتقاد از لابی های صهیونیستی که به گفته او با پول خود حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی را می خرند، صدای جمهوریخواهان را در آورد.
وی همچنین گفته بود که پول این لابی ها باعث شده برخی قانونگذاران آمریکایی به یک دولت خارجی (رژیم صهیونیستی) وفادار شوند.
عمر در یک گفت و گوی تلویزیونی سیاست های آمریکا را عامل خرابی در ونزوئلا دانست و تصریح کرد: این زورگویی و استفاده از تحریم ها برای مداخله و در نهایت تغییر رژیم واقعا کمکی به مردم کشورهایی مثل ونزوئلا نمی کند و در راستای منافع ایالات متحده نیز نیست.
افزون بر پنس که پیشتر نیز خواستار اخراج عمر از مجلس نمایندگان آمریکا شده بود، دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور نیز چنین خواسته ای را مطرح کرده است.
اریک والبرگ نویسنده کتاب 'پیوندهای کانادا و اسراییل' ( The Canada-Israel Nexus) است. وی همچنین در نشریات انگلیسی درباره خاورمیانه می نویسد. 'مقاومت اسلامی علیه امپریالیسم' (Islamic Resistance to Imperialism) از دیگر آثار این نویسنده کانادایی است.
اروپام*م.ع*1429

انتهای پیام /
translation Mohammed Ataei

Receive email notifications when new articles by Eric Walberg are posted.

Please enable the javascript to submit this form

Connect with Eric Walberg



Eric's latest book The Canada Israel Nexus is available here http://www.claritypress.com/WalbergIV.html

'Connect with Eric on Facebook or Twitter'

Canadian Eric Walberg is known worldwide as a journalist specializing in the Middle East, Central Asia and Russia. A graduate of University of Toronto and Cambridge in economics, he has been writing on East-West relations since the 1980s.

He has lived in both the Soviet Union and Russia, and then Uzbekistan, as a UN adviser, writer, translator and lecturer. Presently a writer for the foremost Cairo newspaper, Al Ahram, he is also a regular contributor to Counterpunch, Dissident Voice, Global Research, Al-Jazeerah and Turkish Weekly, and is a commentator on Voice of the Cape radio.

Purchase Eric Walberg's Books



Eric's latest book The Canada Israel Nexus is available here http://www.claritypress.com/WalbergIV.html