اریک والبرگ در گفتگو با قدسنا: رسانه‎های غربی به شیوه ریاکارانه‎ای فعالیت می کنند/ ائتلاف اخیر عربستان پیمانی میان شیاطین است که تنها به خون ریزی بیشتر در منطقه منجر خواهد شد/ تنها ائتلاف سربلند منطقه میان ایران، روسیه، حزب الله و سوریه شکل گرفته است.

"اریک والبرگ" روزنامه نگار کانادایی و نویسنده روزنامه الاهرام مصر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری قدس(قدسنا) درباره حوزه های مختلفی صحبت کرد، وی در ابتدا با پرداختن به انتفاضه سوم فلسطین، در مورد شکست مذاکرات سازش در گذشته و انگیزه فلسطینیان برای شروع این انتفاضه گفت و تاکید کرد: باید تاکید کرد که دو طرف مذاکرات سازش، این مذاکرات بی پایان را جدی نمی گیرند. بنیامین نتانیاهو بیش از یکبار به صراحت گفته است که به عنوان نخست وزیر، هیچ قصدی برای ترک شهرک‌‎ها و یا توقف شهرک سازی ندارد.


وی افزود: قصد واقعی نتانیاهو این است که قدس را به پایتخت اسرائیل تبدیل کند تا راه برای تخریب مسجدالاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان فراهم شود.

والبرگ تاکید کرد: فلسطینیان هم با توجه به شکستهای گذشته در جریان مذاکرات، به سازمان ملل در مورد توانایی برای اجرایی کردن توافقات و یا متقاعد ساختن اسرائیل برای اجرای آنها اعتماد ندارند. بنابراین تا زمانی که فلسطینیانی برای جنگیدن در جهت دستیابی به حقوق خود وجود داشته باشد، انتفاضه نیز ادامه خواهد داشت.

والبرگ در بخش بعدی به ریاکاری و استاندارد های دوگانه غرب در قبال کشتار روزانه فلسطینیان صحبت کرد و گفت: بله، باید گفت که رسانه‎های غربی به طرز ریاکارنه ای فعالیت می کنند به طوری که در زمان کشته شدن یک شهروند غربی به طور فریبکارانه نگران است و در مقابل کشتار و شکنجه روزانه فلسطینیان بی توجهی می کند. نگرانی این رسانه ها منحصر به غربی ها و یا افرادی است که پاسپورت غربی دارند.

وی با زدن مثالی در این زمینه برای توضیح بیشتر گفت: تنها دو روز قبل، "رهاب نضال" یک هنرمند کانادایی که ریشه فلسطینی دارد، در بیت لحم بی دلیل مورد اصابت گلوله اسرائیلی ها قرار گرفت، نضال تنها به دلیل گرفتن عکس مورد خشم نظامیان اسرائیلی قرار گرفته بود.

وی در ادامه گفت: نظامیان اسرائیلی که برای کنترل تظاهرات در حال اسپری ماده ای بدبو و مشمئز کننده در یک محله فلسطینی بودند پس از مشاهده عکس گرفتن این زن هنرمند به وی شلیک کردند تا به گونه ای به وی نشان دهند رئیس چه کسی است! در پی این موضوع "ایتان ویز" سخنگوی سفارت اسرائیل در کانادا در گفتگو با روزنامه "اتاوا سیتیزن" مدعی شده بود که هیچ گزارش درباره این موضوع وجود ندارد و به همین دلیل حتی اثبات اینکه این اتفاق رخ داده است نیز دشوار است.این درحالی است که ویز در ماه ژوئن گذشته از برگزاری نمایشگاه عکس نضالل در اتاوا با موضوع بازداشت فلسطینیان خشمگین شده بود.

وی افزود: ضمن اینکه با نگاه انتقادی و سرکوب کننده دولت پیشین کانادا (دولت استفان هارپر)، این نمایشگاه عکس پس از شکایت های "رافائل باراک" سفیر اسرائیل در کانادا، خشم سنا و مجلس نمایندگان کانادا را به همراه آورد و در پی آن انجمن یهودیان اتاوا با انتشار بیانیه ای این نمایشگاه را محکوم کرد و خواستار لغو آن شد.

اریک والبرگ ضمن تاکید بر دوگانگی سیاست غربی‌ها، افزود: نضال در اظهارات خود تاکید کرده بود که فلسطین با نمایشگاه های هنر آزاد نخواهد شد ولی هنر به آزادی فلسطین کمک می کند، همزمان با تلاش های صهیونیستی برای بستن این نمایشگاه ها، هنر کمک می کند تا توجه جهان به سمت این ریاکاری ها جلب شود. اما اکنون با دولت جدید کانادا وسیاست های جدید در قبال خاورمیانه حامیان فلسطینی امیدوار هستند تا فشار بر اسرائیل افزایش یابد. به طوریکه تاکنون هزاران نفر در مورد تیراندازی به نضال به نخست وزیر و وزیر امور خارجه شکایتنامه نوشته اند.

تحلیلگر کانادایی همچنین با اشاره به همکاری های ترکیه و عربستان با رژیم صهیونیستی گفت: ائتلاف اخیر عربستان در واقع پیمانی میان شیاطین است که تنها به خون ریزی های غیرضروری بیشتر منجر خواهد شد. این ائتلاف که عربستان، ترکیه و آمریکا نقش زیادی در آن دارند نسبت به بیداری اسلامی و عواقب آن دورویی و تزویر نشان داده اند. در این شرایط تنها ائتلاف سربلند منطقه میان ایران، روسیه، حزب الله و سوریه شکل گرفته است.

وی در بخش پایانی صحبت هایش در مورد ارزیابی های خود از مسئله فلسطین در سال 2015 و پیش بینی ها در مورد سال 2016 تصریح کرد: باید گفت که همه چیز به آمریکا بستگی دارد که آیا می تواند پا بر روی غرور خود بگذارد و با ایران و همچنین روسیه صلح کند؟ این بهترین راه برای آنها است تا از آغوش مرگبار اسرائیل عقب نشینی کند ولی با این حال فشارهای داخلی از جانب صهیونیست‎ها در آمریکا این امر را به توقعی نابجا تبدیل می کند. ایران در نقطه مرکزی حل کابوس های غرب آسیا قرار دارد حتی رسانه ها عظیم غربی نیز دیگر این موضوع را رد نمی کنند.

والبرگ تاکید کرد: در این میان نباید اسرائیل را فراموش کرد که دچار بحران درونی شده و احزاب چپ و راست به انتقاد مستقیم از یکدیگر می پردازند. کمپین تحریک آمیزی که علیه "روون ریولین" رئیس اسرائیل به دلیل ابراز همدردی وی با رنج و درد فلسطینیان نوار غزه بوجود آمده است، رکوردهای میزان نفرت و خشونت کلامی نسبت به رئیس اسرائیل را در رسانه های اسرائیلی شکسته است.

 

 

Receive email notifications when new articles by Eric Walberg are posted.

Please enable the javascript to submit this form

Connect with Eric Walberg



Eric's latest book The Canada Israel Nexus is available here http://www.claritypress.com/WalbergIV.html

'Connect with Eric on Facebook or Twitter'

Canadian Eric Walberg is known worldwide as a journalist specializing in the Middle East, Central Asia and Russia. A graduate of University of Toronto and Cambridge in economics, he has been writing on East-West relations since the 1980s.

He has lived in both the Soviet Union and Russia, and then Uzbekistan, as a UN adviser, writer, translator and lecturer. Presently a writer for the foremost Cairo newspaper, Al Ahram, he is also a regular contributor to Counterpunch, Dissident Voice, Global Research, Al-Jazeerah and Turkish Weekly, and is a commentator on Voice of the Cape radio.

Purchase Eric Walberg's Books



Eric's latest book The Canada Israel Nexus is available here http://www.claritypress.com/WalbergIV.html