اهداف و دلایل تجاوز صهیونیستها به مسجد الاقصی در گفتگوی قدسنا با روزنامه نگار برجسته کانادایی 11:07 | 04\07\1394

والبرگ : کاهش جمعیت فلسطینیان قدس به 12 درصد، ایجاد کنیسه یهودی در محوطه الاقصی برای نفوذ بیشتر و چارچوب بخشیدن به یک جنگ مذهبی از مهمترین دلایل حمله به مسجد الاقصی /فقدان رهبری واحد در فلسطین تلاش گستاخانه اسرائیل در حمله به مسجدالاقصی را شدت بخشیده است

"اریک والبرگ" ، روزنامه نگار کانادایی و نویسنده روزنامه الاهرام مصر در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری قدس (قدسنا) در بررسی تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی به ویژه قدس و مسجدالاقصی، با اشاره به هدفمند بودن حملات اخیر رژیم صهیونیستی به این مکان مقدس اظهار کرد: "در روزهای گذشته ، تفنگداران اسرائیلی با محاصره کامل مسجدالاقصی و استقرار در نقاط حساس و مهم این مکان مقدس اسلامی شده و آتش خشم فلسطینیان و مسلمانان را برانگیختند.

والبرگ به نقل از اظهارات "یوسف مخیمر" رئیس جنبش نمازگزاران مسجدالاقصی در ادامه افزود: "فلسطینیان مسلمان از ورود و عبادت در مسجدالاقصی ممنوع شده اند و در همین حال شهرک نشینان اسرائیلی اجازه دارند تا با ورود به این مکان مقدس و تحت محافظت پلیس به طور آزادانه در آن پرسه بزنند. اسرائیلی ها در تلاش هستند تا با تجزیه و تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی رویه دلخواه خود را ایجاد کنند و به همین دلیل به شهرک نشینان اجازه ورود به مسجد داده می شود اما به اعتقاد من فلسطنیان هیچ گاه اجازه اجرای چنین برنامه ای را نمی دهند چراکه واضح است آنها قصد اشغال تدریجی مسجدالاقصی را دارند."

 

وی افزود: "تاخت و تاز های تجاوزگرایانه به مسجدالاقصی در ظاهر با هدف ایجاد دسترسی بیشتر برای اسرائیلی صورت می گیرد ولی حقیقت ماجرا این است که آنها به دنبال تخریب مسجدالاقصی و ساخت معبد موهوم و ادعایی خود بر روی آن هستند و اسناد با جزئیاتی درباره این موضوع وجود دارد. "یوری آریل" وزیر مسکن و ساخت اسرائیل نیز ابراز امیدواری کرده است که "معبد سوم" اسرائیل در جای مسجدالاقصی ساخته شود. این درحالی است که معبد اول یهودیان در سرزمین های اشغالی در سال 586 پیش از میلاد تخریب شده اما اسرائیلی ها با این بهانه قصد دارد تا در حدود نیمی از مسجدالاقصی را برای ساخت معبد جدید تخریب کند.
این کارشناس کانادایی در ادامه توضیح درباره اهداف صهیونیست ها از این اقدامات گفت: "پس از اقدام اسرائیل در تخریب محله مراکشی 800 ساله در ژوئن سال 1967، آنها آرزوی مسجدالاقصی را در سر داشتند. سوزاندن محل سخنرانی صلاح الدین در آگوست 1969، کشتار نمازگزاران فلسطینی در بسیاری از رخدادها و اکنون تلاش های گستاخانه در حمله به مسجدالاقصی، رفتارهای بدون کنترل اسرائیل را برجسته می سازد. این موضوع با فقدان یک رهبری واحد فلسطینی مورد اعتماد بیش از پیش قوت گرفته است که عواقب آن در قرارداد اسلو در جهت اشغالگری اسرائیل، شکست دولت های عربی در دفاع از حقوق اعراب و ناتوانی 1.5 میلیارد مسلمان در دفاع از قبله اول خود که پس از مکه و مدینه سومین مکان مقدس مسلمانان محسوب می شود، مشهود است.

وی در ادامه : اسرائیل نیز این موضوع را دریافته است که نه فلسطینیان و نه اعراب، رهبری مصممی برای دفاع از حقوق آنها نداشته و به همین دلیل از این شرایط به سود خود استفاده می کنند. باید گفت که اکنون افراط گرایی اسرائیل در نقطه اوج و اقدامات دفاعی اعراب در پائین ترین سطح قرار دارد.

روزنامه نگار برجسته کانادایی با تاکید بر این که تشدید تلاش های اسرائیل برای تصرف مسجدالاقصی و مابقی اماکن مقدس فلسطینیان نشانه ای از گستاخی اسرائیل در تکمیل اشغالگری تمام فلسطین است گفت: "اسرائیل چندین قانون ایجاد کرده است تا کنترل در قدس و اخراج ساکنان فلسطینی در آن را به طور هدفمند افزایش دهد. برنامه اسرائیل برای قدس، کاهش جمعیت فلسطینیان به 12 درصد و ایجاد جمعیت 88 درصد اسرائیلی و همچنین حاکمیت کامل اسرائیل بر قدس از جمله روستای بیت حنینا و دیگر روستاهای حاشیه ای است. اسرائیل برنامه ریزی کرده است تا یک کنیسه اولیه در داخل محوطه مسجدالاقصی بسازد تا نفوذ مذهبی خود را در آن مکان افزایش دهد و در نتیجه راه را برای ساخت معبد سوم فراهم کند و در نتیجه با برانگیخن خشم مسلمانان، به یک جنگ مذهبی چارچوب بخشد. در واقع هدف، کشاندن فلسطینیان و اعراب به یک جنگ مذهبی با یهودیان تحت پوششی با عنوان "جنگ علیه تروریسم" است و در نتیجه ذات نبرد، از مبارزه در مقابل اشغالگری اسرائیل به یک نبرد مذهبی تغییر می یابد.

والبرگ در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدسنا در مورد گستردگی تظاهرات فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه و احتمال وقوع انتفاضه جدید گفت: "با ایجاد یک جنگ مذهبی، اسرائیل در جایگاه جهانی مدعی می شود که یهودیان با یک هولوکاست دیگر و اینبار به دست مسلمانان و در غرب آسیا (خاورمیانه) تهدید می شود. سیاست های به هم آمیخته اسرائیل و تاکتیک های نرم لابی گرایانه آنها در این طرح مورد استفاده قرار می گیرد تا دنیا متقاعد شود.
وی در ادامه گفت: خشونت تحریک آمیز علیه فلسطینیانی که تنها برای دفاع از خود سنگ دراختیار دارند، در واقع به منظور افزایش مقاومت فلسطینیان ایجاد می شود تا در نهایت به انتفاضه ای دیگر منجر شده و در نتیجه اسرائیلی ها بهانه ای به دست بیاورند تا برنامه توسعه طلبانه خود را به مرزهای بالاتری برسانند. به نظر من این یک شرایط بدون پیروزی برای فلسطینیان است چراکه آنها با بی حرکت ماندن و یا مقاومت در مقابل اسرائیلی ها باعث تشویق اسرائیل به تشدید شرایط می شوند. به علاوه در این شرایط اسرائیل بهانه کشتار حداقل صدها تن را بدست می آورد. "سلمان ابو سیتا" بنیان گذار جامعه اراضی فلسطین درباره این موضوع پیش بینی کرده است "بدون شک مقاومت از مناطق دور از انتظار به پا می خیزد. مقاومت می تواند اشکال مختلفی از جمله حقوقی، عمومی و تحریمی داشته باشد ولی باید گفت که بار این مقاومت بر دوش مردم فلسطین است نه رهبران آنها."

اریک والبرگ همچنین در ادامه به نقل از رئیس شورای عالی مسلمانان در قدس گفت: "اشغالگری به تلاش های خود برای یهودی سازی مسجدالاقصی ادامه می دهد و به همین دلیل انتفاضه ای برای حمایت از این مکان مقدس مورد نیاز است. به زبان ساده تر انتفاضه به لطف اقدامات تحریک آمیز اسرائیلی از سر گرفته خواهد شد.

وی همچنین در مورد نقش انسانی مردان آزاده غربی در دفاع از مقدسات اسلامی و مسیحی قدس اشغالی گفت: "اسرائیل به طور هدفمند، سابقه تاریخی مسیحی و اسلامی فلسطینیان در قدس اشغالی را کم رنگ می کند و به طور خستگی ناپذیری سعی می کند تا مشخصه فلسطینی این شهر را نابود کنند. برنامه اسرائیل برای حذف عملی تمام مسلمانان و مسیحیان از قدس توسط رهبران مسیحی و مسلمان محکوم شده است. "حسام نوام" رئیس کلیسای جامع سنت جورج در قدس در مصاحبه ای اظهار کرده بود "ما به عنوان فلسطینیان مسیحی همیشه درکنار برادران و خواهران مسلمان خود در دفاع از شهر و اماکن مقدسمان ایستاده ایم و هرگونه اقدامی در هتک حرمت به این اماکن را محکوم می کنیم."

والبرگ در پایان تاکید کرد: " تداوم تخریب قدس با هدف تحقق رسومات تلمودی یهودیان کاری اشتباه است و مادامی که مسلمانان و مسیحیان تنها به اعتقادات و سنت های خود پایبند باشند خونریزی ها تداوم خواهد یافت. همه مسلمانان، مسیحیان و یهودیان وظیفه ای مقدس دارند که با سرطان صهیونیسم مبارزه کنند و این نبرد که به احتمالا به جنگ جهانی منجر می شود موجودیت اسرائیل را با خطری جدی مواجه خواهد کرد . به شکست صهیونیسم منجر می شود و یا منجر به جنگی جهانی خواهد شد."

Receive email notifications when new articles by Eric Walberg are posted.

Please enable the javascript to submit this form

Connect with Eric Walberg



Eric's latest book The Canada Israel Nexus is available here http://www.claritypress.com/WalbergIV.html

'Connect with Eric on Facebook or Twitter'

Canadian Eric Walberg is known worldwide as a journalist specializing in the Middle East, Central Asia and Russia. A graduate of University of Toronto and Cambridge in economics, he has been writing on East-West relations since the 1980s.

He has lived in both the Soviet Union and Russia, and then Uzbekistan, as a UN adviser, writer, translator and lecturer. Presently a writer for the foremost Cairo newspaper, Al Ahram, he is also a regular contributor to Counterpunch, Dissident Voice, Global Research, Al-Jazeerah and Turkish Weekly, and is a commentator on Voice of the Cape radio.

Purchase Eric Walberg's Books



Eric's latest book The Canada Israel Nexus is available here http://www.claritypress.com/WalbergIV.html