بررسی نقش عربستان در ایجاد و استمرار بحران منطقه در گفتگوی قدسنا با روزنامه نگار امریکایی  
والبرگ:رویای سلطه عربستان بر جهان اسلام محقق نخواهد شد/سناریوهای احتمالی اهداف اسرائیل از حملات اخیر به سوریه /حمایت تزلزل ناپذیر ایران از فلسطین تنها موضع اصولی موجود درباره این مسئله است.

 

"اریک والبرگ" نویسنده و روزنامه نگار امریکایی متخصص درباره مسائل منطقه غرب آسیا در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری قدس (قسنا) در بررسی ابعاد مختلف همکاری عربستان و اسرائیل و تاثیرات آن بر تحولات منقه بویژه مسئله فلسطین گفت : برای بررسی این مسئله باید ابتدا باید تاریخچه حاکمیت آل سعود را مرور کرد که من در کتاب "مقاومت اسلامی و امپریالیسم" آن را تشریح کرده ام .



وی ادامه داد : عربستان سعودی از سال 1932 و کشورهای حاشیه خلیج فارس از دهه 70 میلادی و پس از دستیابی به استقلال از جمله اولین کشورهایی بودند که مدعی برپایی اصول اسلامی شدند و درعین حال برای مشغول نگه داشتن جهان اسلام با فرامین امپریالیستی، خواسته های شاهان را برآوده می کردند.

اریک والبرگ افزود : پس از ترور فیصل پادشاه پیشین عربستان، شاهان بعدی آل سعود دریافتند که برای حفظ ثروت شخصی فراوان خود، لازم است که در مورد اصول مسلمانان سازش کنند و این به معنی اجازه به اسرائیل و آمریکا برای داشتن آزادی عمل در کنترل شرایط سیاسی بود.

این روزنامه نگار امریکایی ادامه داد : حال باید پرسید که ثمرات نزدیک به یک قرن حاکمیت اسلام عربستانی چه بوده است ؟ که در پاسخ باید گفت به جز داعیه داری پیروی از اصول اسلامی هیچ دستاورد مشخصی برای جهان اسلام نداشته است .

وی در ادامه هدف پشت پرده تفاهم عربستان- آمریکا در دهه 90 میلادی که منجر به فروپاشی افغانستان و واقعه یازده سپتامبر شد را سلطه عربستان بر جهان اسلام دانست و افزود: با توجه به نقش عربستان به عنوان محافظ اماکن مقدس اسلامی و توانایی در پیشبرد نفوذش بواسطه اتحاد با آمریکا از جمله پیشبرد نسخه اسلام وهابی و همچنین با توجه به ثروت های فراوان نفتی، این تعجب آور نیست که بسیاری از مسلمانان عربستان را راهنمای اجرای اصول اسلامی بدانند و از دیدن شیطانی که در پشت پیمان عربستان-امریکا نهفته است عاجز باشند .

وی تصریح کرد: امروز جهان اسلام به دو گروه پیروان بی فکر عربستان و مبارزین آگاهی که علیه سلطه غرب بر منطقه مبارزه میکنند ، تقسیم شده است .

روزنامه نگار امریکایی با بیان اینکه عربستان قطعا از شورشیانی که از فرمان ها و سیاست های این کشور پیروی کند، حمایت خواهد کرد و تسلیحات سعودی- آمریکایی نیز به همین علت به سوریه سرازیر شد ، گفت : دیدگاه وهابیت در اسلام هیچگاه نمی تواند بر طرز فکر مسلمانان مسلط شود، بنابر رویای عربستان برای سلطه بر مسلمانان محقق نمی شود . ما در دوره غم انگیزی زندگی می کنیم که باید واقعیت را بشناسیم و در مسیری درست حرکت کنیم، حمایت از مبارزات فلسطینیان موضوع محوری این مسیر است و در نهایت انحرافات عربستان را تصحیح خواهد کرد و باعث اتحاد بیشتر سنی و شیعه می شود، مقاومت فلسطینیان تنها راه حل بحران است.

والبرگ در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ 51 روزه غزه و واکنش افکار عمومی در غرب به جنایات این رژیم علیه مردم این منطقه اشاره کرد و افزود: برای افرادی که از قبل منتقد اسرائیل بوده اند، ادامه جنایات علیه مردم فلسطین موضوعی شناخته شده است، ولی اکثر غربی ها از این موضوع یا آگاه نیستند و یا نسبت به وقایع در دنیا بی تفاوت هستند. به عبارت دیگر آنها توسط اختاپوس رسانه ای صهیونیسم مسخ شده اند و این رسانه ها به جای شناساندن شیطانی که نقاب صهیونیسم و اکنون "پسا صهیونیسم" را بر چهره دارد ، جانبداری خود از این رژیم را با هشدارها و سرزنش های ریاکارنه علیه اسرائیل می پوشانند.

وی ادامه داد : در طرف دیگر فلسطینیان تنها باید عزم و شجاعت خود را نشان دهند و به مبارزه علیه دشمن خود ادامه دهند تا پیروز شوند .حتی اگر این رژیم به ساخت و ساز شهرک های غیرقانونی با حمایت های ضمنی آمریکا ادامه دهد اما تسلط بر تمامی سرزمین های اشغالی امری نشدنی است چرا که اغلب همسایگان سرزمین های اشغالی نیز متعهد به نابودی اسرائیل هستند.

والبرگ همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اهداف و برنامه های رژیم صهیونیستی از حملات اخیر به سوریه گفت : در حملات پیشین اسرائیل، هدف، پیشگیری از انتقال موشک های ایرانی و دیگر تسلیحات به جنبش مقاومت حزب الله لبنان بود. در حملات هفته گذشته نیز با توجه به صحبت های "جف وایت" از موسسه سیاست شرق واشنگتن، نمی توان هدف دیگر تصور کرد. این حملات بیشتر مربوط به معادلات اسرائیل- حزب الله است. تلویزیون سوریه گفته است چندین موشک به یک مرکز حمل و نقلی و اماکن عمومی در منطقه قنیطره اصابت کرده است.

مقامات اسرائیلی مقصر این درگیری ها را جنبش جهاد اسلامی فلسطین می دانند که در قبل نیز در موضوع شرایط جسمی "محمد علان" اسیر فلسطینی به اسرائیل هشدار داده بودند ولی با این وجود جهاد اسلامی این ادعاها را رد کرده است. واضح است که اسرائیل از جهاد اسلامی و حزب الله در کنار تمامی مسلمانان و افراد خوش نیت هراس دارد.

وی تصریح کرد : در حالت کلی، برنامه های اسرائیل در منطقه انحصارطلبانه است و بر روی تضعیف وحدت کشورهای عربی وحمایت از تلاش های آمریکا در حفظ کنترل بر منطقه تمرکز داردو حملات به سوریه نیز بخشی از این برنامه است.

والبرگ در ادامه به سناریو های احتمالی اهداف اسرائیل از تحرکات اخیر در منطقه اشاره کرد و گفت : با این شرایط چندین سناریو وجود دارد که می تواند گفت اسرائیل درحال شکل دادن به آن است:
1- حفظ منطقه در حالتی ضعیف و تقسیم شده و تلاش برای ایجاد دولت های دست نشانده که توسط غرب حمایت می شوند
2- تلاش به پیشبرد ایجاد کشورهای جدید با اکثریت جمعیت مسلمان به ویژه در "کردستان"
3- مجبور کردن آورگان فلسطینی در سوریه به ترک منطقه که با حمایت آمریکا صورت می گیرد. از زمان گذشته اسرائیل، اردن و منطقه صحرای سینا را به عنوان مناطقی مناسب برای جمعیت های اعراب غیرقابل قبولش در نظردارد.

وی گفت : با توجه به عزم فلسطینیان برای بازگشت به سرزمین مادریشان، این جمعیت درحال افزایش فلسطینیان در کشورهای جهان، همراه با فلسطینیان حاضر در سرزمین های اشغالی، در نهایت به معنی نابودی کشور یهودی است.

روزنامه نگار امریکایی ادامه داد : کمکهای اسرائیل به طور پنهانی یا آشکار برای تروریستهای وهابی در سوریه با هدف مقابله با فلسطینیان و هرکسی که در برابر این رژیم ایستادگی کند صورت می گیرد.

وی همچنین سیاستهای رژیم اسرائیل را استمرار سیاستهای نژادپرستانه هیلتر و نازیسم دانست و گفت : دنیا باید برای مبارزه با اسرائیلی که مانند نازیسم رژیمی نژاد پرست است ، متحد شود .

روزنامه نگار امریکائی در پایان به حمایتهای جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین اشاره کرد و گفت : حمایت های تزلزل ناپذیر ایران از فلسطین تنها موضع اصولی است و تمایل و توانایی ایران در حفظ اصولش، واقعیت اساسی منطقه است. پذیرش این موضوع برای لیبرالها و سکولار های غربی به ظاهر حامی فلسطین آسان نیست ولی این یک حقیقت است و ما باید به آشکار کردن آن ادامه داده و تمام کسانی را که خالصانه می خواهند بحران در منطقه حل شود را تشویق کنیم تا برای یک پیروزی واقعی بر اسرائیل متحد شوند .

qodsna.com/NewsPage.aspx?newsid=56168

 

 

Receive email notifications when new articles by Eric Walberg are posted.

Please enable the javascript to submit this form

Connect with Eric Walberg



Eric's latest book The Canada Israel Nexus is available here http://www.claritypress.com/WalbergIV.html

'Connect with Eric on Facebook or Twitter'

Canadian Eric Walberg is known worldwide as a journalist specializing in the Middle East, Central Asia and Russia. A graduate of University of Toronto and Cambridge in economics, he has been writing on East-West relations since the 1980s.

He has lived in both the Soviet Union and Russia, and then Uzbekistan, as a UN adviser, writer, translator and lecturer. Presently a writer for the foremost Cairo newspaper, Al Ahram, he is also a regular contributor to Counterpunch, Dissident Voice, Global Research, Al-Jazeerah and Turkish Weekly, and is a commentator on Voice of the Cape radio.

Purchase Eric Walberg's Books



Eric's latest book The Canada Israel Nexus is available here http://www.claritypress.com/WalbergIV.html