تحلیلگر کانادایی در گفت‌وگو با فارس:

دسیسه‌های واشنگتن-ریاض محور مسکو-تهران را تقویت می‌کند/حکم اعدام شیخ نمر نشانه ورشکستگی سیاسی آل‌سعود است
«اریک والبرگ» روزنامه‌نگار و تحلیلگر کانادایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، کاهش اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی را طرحی آمریکایی-سعودی خواند و گفت این اقدامات تنها به تقویت ارتباط مسکو و تهران منجر می‌شود.


خبرگزاری فارس - صادق قربانی: ناآرامی‌ و بی‌ثباتی در چند کشور بزرگ تولید‌کننده نفت، شاید چند سال قبل می‌توانست موجب رشد سرسام‌آور قیمت نفت در بازارهای جهانی شود. امروز اما با وجود ناآرامی در لیبی، سوریه، عراق و نیجریه و همزمان محدودیت تولید نفت در ایران به واسطه تحریم‌ها، حرکت قیمت‌ها روندی بر خلاف انتظارات را در پیش گرفته است. افت 20درصدی قیمت نفت در زمانی کوتاه، بسیاری را به تحلیل این وضعیت واداشته است.


عربستان و آمریکا؛ اصلی‌ترین بازیگرانی هستند که اغلب تحلیلگران می‌گویند نقش اول سناریوی کاهش قیمت نفت را بازی می‌کنند تا با این حربه به رقبای اصلی خود، یعنی ایران و روسیه فشار آورند.


از جمله «توماس فریدمن» تحلیلگر روزنامه نیویورک‌تایمز افزایش تولید نفت از سوی عربستان و آمریکا را «نبرد پمپ‌ها» توصیف کرده و نوشته است که مشخص نیست که اتحاد آمریکایی-سعودی به عمد شکل گرفته یا اینکه این تنها حاصل یک «تصادف جالب توجه» است. اما در صورتی که گزینه اول صحیح باشد، آمریکا و عربستان سعی دارند همان کاری را علیه مسکو و تهران انجام دهند که زمانی واشنگتن و ریاض علیه شوروی انجام دادند، یعنی افزایش تولید نفت تا جایی که قیمت ها در بازار به پایین تر از سطحی برسد که روسیه و ایران در بودجه خود در نظر گرفته‌اند.

در همین رابطه گفت‌وگویی داشتم با «اریک والبرگ» تحلیلگر و روزنامه‌نگار منتقد کانادایی، که او هم معتقد است تغییرات کنونی در بازار نفت، حاصل تلاش عربستان و آمریکا برای فشار بر رقباست؛ از ایران در خاورمیانه تا روسیه در اوکراین.

کاهش قیمت‌ها ایران و روسیه را درمانده نمی‌کند

آقای والبرگ در این مورد می‌گوید: «همانطور که فرید‌من هم تشریح کرده، تنها توضیح برای این وضعیت این است که اکنون جنگی آمریکایی-سعودی علیه روسیه و ایران به

راه افتاده است و این استدلال صحیحی است، چرا که این وضعیت در حالی رخ داده که میزان تولید ایالات متحده افزایش یافته و فعالیت اقتصادی در اروپا و چین کاهش یافته است.»

وی افزود: «نفت شریان حیاتی هم ایران و هم روسیه است و آمریکا هم مصمم است که این دو کشور را به زانو درآورد؛ روسیه را به دلیل حمایت سرسختانه از معترضان اوکراین و ایران را به دلیل مقاومت قاطعانه در برابر طرح‌های آمریکایی و اسرائیلی در خاورمیانه. هر دوی این کشورها از بشار اسد در سوریه حمایت می‌کنند و در مقابل ایالات متحده و سعودی‌ها به پشتیبانی از بخشی از شورش‌ها ادامه می‌دهند، آن هم در حالی که حضور داعش که از ثمره‌های القاعده است، در حال گسترش است. این گروه که در ظاهر هیچ دوستی ندارد، در عمل از حمایت‌های ایالات متحده و عربستان از شورشیان سوری و تقابل با روسیه و ایران بهره می‌برند.»
وی با اشاره به اظهارات «آفیل هندا» تحلیلگر روزنامه «ایندین ریپابلیک» که پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت تا رقمی بین 75 تا 80 دلار کاهش یافته و مدتی روی

همین میزان باقی می‌ماند، می‌گوید: «احتمالا سعودی‌ها قصد دارند با این کار توجه جهان را به خود جلب کرده و نشان دهند که رئیس نفت جهان کیست. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که با سرکوب ناراضیان در داخل عربستان و پیشروی‌های داعش، چهره‌ی وهابیت سعودی در حال تخریب است. احتمالا آل سعود همچنین در تلاش است تا به واشنگتن به دلیل خودداری از حمله به سوریه، نظیر حمله به لیبی، و همچنین عدم بمباران ایران و مذاکره با این کشور، درسی بدهد.»

راهبرد آمریکا و عربستان در خاورمیانه در حال فروپاشی است

آقای والبرگ با بیان اینکه در بحث انرژی کابوس آل‌سعود این است که هم ایران و عراق به زودی جایگاه سعودی‌ها به عنوان یک تولیدکننده کلیدی نفت در جهان را بگیرند

در مورد راهکارهای مقابله با این طرح آمریکا و عربستان هم گفت: «روسیه و ایران به هیچ‌وجه درمانده نیستند. ایران می‌تواند صادرات گاز خود به چین را افزایش دهد. بانک مرزی چین و روسیه هم اخیرا قرارداد سه ساله مهمی به ارزش 150 میلیارد یوان (24.5 میلیارد دلار) برای سواپ گازی امضا کردند. چین از سال 2011 به بزرگترین شریک تجاری روسیه بدل شده و همزمان خط آهنی فرا-سیبری توسط سازمان همکاری شانگهای در حال ساخت است که سیستم‌های ریلی چین و روسیه را به هم وصل کرده و تمام اروسیا از آن بهره‌مند می‌شوند. ایران هم تنها کافی است که صبور باشد، چراکه سیاست‌های خاورمیانه‌ای ایالات متحده و عربستان سعودی در حال از هم پاشیدن است. تنها راه پیشرفت برای ایالات متحده، همکاری با ایران برای مبارزه با افراط‌گرایی مدل القاعده در منطقه است.»

در بخش دیگری از این مصاحبه از آقای والبرگ در مورد حکم اخیر دادگاه عربستان علیه منتقدان داخلی از جمله شیخ نمر النمر سوال کردم. وی در مورد حکم اعدام این

روحانی برجسته عربستانی گفت: «این ادامه رفتار سرکوبگرانه آل‌سعود علیه شیعیان در این کشور است. نسل جوان عربستان، چه شیعه و چه سنی، به شدت از وضعیت این کشور ناراضی هستند. سران عربستان به جای آنکه سیاست‌های خود را از پایه اصلاح کنند تا به اعتراضات در این کشور پایان دهند، سرگرم تلاش برای کاهش قیمت نفت و فشار آوردن بر رقبای خود هستند. این نشان‌ می‌دهد که سیاست‌های عربستان تا چه ورشکسته است.»
در ماه‌های اخیر، بسیاری بحث شکل‌گیری محور تهران و مسکو را به واسطه بحران در سوریه و همچنین همسوی ایران و روسیه در بسیاری از تحولات جهان مطرح کرده‌اند. آقای والبرگ در پایان در مورد آثار نزدیک شدن روابط دو کشور، گفت: «قطعا این تأثیرات بسیار مثبتی در سیاست جهان خواهد داشت. هرچند که روسیه دستور

کار خاص خود را مد نظر دارد، که با ایران انطباق کامل ندارد، اما در هر حال منافع روسیه و ایران تا حد بسیار زیادی همراستا هستند. دسیسه‌های ایالات متحده و عربستان، تنها منجر به افزایش تفاهم روسیه و ایران خواهد شد.»
انتهای پیام/ق  
Fars News

Receive email notifications when new articles by Eric Walberg are posted.

Please enable the javascript to submit this form

Connect with Eric Walberg



Eric's latest book The Canada Israel Nexus is available here http://www.claritypress.com/WalbergIV.html

'Connect with Eric on Facebook or Twitter'

Canadian Eric Walberg is known worldwide as a journalist specializing in the Middle East, Central Asia and Russia. A graduate of University of Toronto and Cambridge in economics, he has been writing on East-West relations since the 1980s.

He has lived in both the Soviet Union and Russia, and then Uzbekistan, as a UN adviser, writer, translator and lecturer. Presently a writer for the foremost Cairo newspaper, Al Ahram, he is also a regular contributor to Counterpunch, Dissident Voice, Global Research, Al-Jazeerah and Turkish Weekly, and is a commentator on Voice of the Cape radio.

Purchase Eric Walberg's Books



Eric's latest book The Canada Israel Nexus is available here http://www.claritypress.com/WalbergIV.html